Jag har väl aldrig direkt varit en frukostmänniska. Men något jag gillar är att äta frukosten lite senare och då slå på stort! Har blivit väldigt inspirerad av alla olika frukostar vi ätit i både Thailand och Kalifornien. Amerikansk frukost är antingen väääääldigt onyttig med bacon, chips och andra friterade tillbehör eller väldigt nyttig med exempelvis avocadosmörgås, gröna smoothies och sallader. I Thailand är frukosten ofta relativt nyttig men framförallt färgglad med frukter, shakes och yoghurt. Såklart kan man ju diskutera hur nyttigt det egentligen är med fruktshakes och pannkakor men det orkar man ju inte :).

Så här kommer i alla fall ett frukosttips ifrån mig som är gott, lyxig och inte alltför onyttigt!

Bananpannkaka

Bananpannkaka är så gott och enkelt att göra, helt glutenfritt med få ingredienser, gör så här: 

Stek i en plättpanna på rätt låg värme, dom bränns snabbt annars. 

Jag använder mig av detta receptet:

  • 2 bananer
  • 4 ägg
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 krm salt
  1. Mosa bananerna ( använd med fördel stavmixer).
  2. Knäck i äggen och mixa.
  3. Häll i vaniljpulver och salt.
  4. Stek i smör (eller olja).

Serveras med en klick turkisk yoghurt och färska bär!

Smoothie bowl

Här kan man ju ta lite vad man har hemma, men så här gjorde jag:

  • 1/2 banan 
  • Ca 4 dl Naturell yoghurt
  • Lite havregryn
  • Ca 1 dl frysta hallon
  • Lite kokos flingor

Mixa ihop allt och dekorera med det du tycker är gott eller fint: nötter, frön, granola och bär.

Snabbt, gott och lyxigt! 

 

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here